Ved begrebet ”dekonstruktion” henvises der til en måde at problematisere
og stille spørgsmålstegn ved den måde, vi tænker i systemer og hierarkier på i
den vestlige tankegang, hvor vi ofte leder efter noget vi kan sætte i centrum. Ved
dekonstruktivisme tænkes der ikke i hierarkier eller systemer men der lægges
større vægt på tilfældighed.
Hensigten er at synliggøre de uudtalte hierarkier,
rangordninger og magtstrukturer i samfundet.
Den dekonstruerede arkitektur karakteriseres ved; det
splintrede, forvredne, usædvanlige, tilfældige, subjektive og legende, der
forstyrrer vores opfattelse af hvordan arkitektur skal se ud. Ved
dekonstruktion er der ingen form for harmoni eller symmetri. Der er rigtig
mange diagonale linjer.
Dejinstruktion leder efter arkitekturens skjulte potentiale ved at søge og udfordre grænserne for dem måde arkitekturen traditionelt har været udformet på. Det udfordrer traditionen.
Dejinstruktion leder efter arkitekturens skjulte potentiale ved at søge og udfordre grænserne for dem måde arkitekturen traditionelt har været udformet på. Det udfordrer traditionen.
Ét ord går igen; ”Leg”.
Ved dekonstruktivisme er der også et slogan: ”Form follows
fantasy”.
Dette er direkte modsætning til modernismens slogan ”Form
follows function”.
”Form follows fantasy” viser hvordan arkitekturen bryder med
modernismens sammenkobling af form og funktion. Det er fantasiskabende, legende
og grænseoverskridende formgivning. Herunder bygningens former, linjer, vinduer
og placeringen af bygningens indgang.
Vi fik en praktisk opgave i dekonstruktivistisk rum.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjUlstpvTY_9ce0P6MX_NrFH5jT-8ZciGlnd8oflC6QGlw0n5dej2gXmPQ_SiHCh0irawUZDLht1MxaoZJnjham9bZmkQN8KbgjlIryf-HmrWf8IXsljcvW8tlW9B4vpnRBUXAPYa33ZA2F/s320/IMG_5742.jpg)
Vi skulle starte med at tage udgangspunkt i en side fra en telefonbog eller lignende. Her skulle vi konstruere en slags grundplan til en rumlig form. Da vi ikke skulle tænke i systemer skulle vi, ligesom Libeskind, udvikle et tilfældighedsprincip. På den uddelte side skulle vi afmærke 7 forskellige positioner med et lille kryds. Vi skulle sørge for at udnytte hele sidens længde og bredde. For at gøre det så tilfældigt som muligt, lukkede vi øjnene og pegede alle tre, ét forskelligt sted på papiret og afmærkede det. Derefter sørgede vi for at vi fik afmærket et kryds, så vi fik brugt alle spalter.
Efter at have afmærket de 7 krydser, skulle vi nu forbinde punkterne med lige streger, men sørge for at der stadig var åbninger. Derefter skulle vi placere passende træpinde på linjerne, og lime dem fast.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhErvsoiGWey1NzrFIN9ZdFhdXYF2FAGg2MJrDxl15BG2p5oW5p8gH0Yd-c5MH_zNk0ADBB1XhT02PwtAKOFONAivAzu97kzAA3quoR7rk4fcBZoDQNgJuTikntq5UqTLku1oAKL91UWFyf/s320/IMG_5751.jpg)
Derefter var fokusset at stregerne nu skulle bygge i højden ved hjælp af pinde fra punkterne. Højden måtte max. være 20 cm. Vi skulle tage stilling til hvor mange af punkterne, der skulle bygges op, og hvilke og hvor de skulle mødes.
Her ses den færdige rumkonstruktion. Vi besluttede hvilke
sider vi ville beklæde med papir. Et rum defineres ved at det indkapsler noget
luft.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhfjjioK6TQDzaWBUilxQ2stCBsUoqwUf-Er-LiY2fCHmwJ7YrwQc6wqcmuIzikTG5EeIgkwGa979hteaFgkJR-teeLbWTHE3FXvDuAVZE8FYIG31IbOtXG6RiQRjEdwrea0HSnwiqAmHy4/s320/IMG_5766.jpg)
Vores færdige model er dynamisk til det yderste. Der er ikke nogen form for symmetri overhovedet. Alt er tilfældigt, og linjerne, altså pindene, er diagonale og peger ud af billedet.
Vores færdige model har et par tydelige lighedspunkter til
Liebeskinds museum, i det at en del af museet kunne ligne at være bygget på
samme måde som vores model. Der er nogle sider der er afskærmede og dermed
skaber negativ rum udefra.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar