lørdag den 30. april 2016

Moderne og senmoderne arkitektur

Modernistisk arkitektur opstod i begyndelsen af 1900-tallet men blev for alvor udbredt efter 2.verdenskrig, der sluttede i 1945.

Inden for modernismen hører to sloganer.
”Less is more”, hvilket lægger op til et mere forenklet og renset udtryk, hvor alle bygningens dele skal have en funktion, for ikke at være overflødige.

”Form follows function”, hvilket påpeger at bygningens form skal følge dens funktion, hvilket blandt andet medfører, at en bolig til mennesker skal have store vinduespartier for at tillade mest muligt lys til gavn for at forbedre livskvaliteten og sundheden hos beboerne.

Til denne øvelse valgte jeg at tage udgangspunkt i det modernistiske bygningsværk ’Villa Savoye’. 

 Villa Savoye er placeret i nærheden af Paris, i Poissy, Frankrig.
Villa Savoye er en meget kendt bygning af den schweiziske arkitekt Le Courbusiers. Le Courbusiers var en af modernismens helt centrale skikkelser.                      
Villa Savoye stod fuldent som bygning i 1929, men åbnede først i 1931. Højden på bygningen er 9,4 meter. Villa Savoye er bygget på kvadratisk i grundplanen, og fortsætter sådan ved de op følgende etager. Der er meget symmetri over bygningen. Lige fra søjlerne og afstanden imellem dem, til hver enkelte etage der ser ud til at have samme højde og størrelse. Bygningen er meget lige, der er vertikale og horisontale linjer hvilket skaber en vis form for ro og enkelthed. Bygningens hvide farve er også med til at fremvise bygningen meget enkelt og roligt. Alt i alt er bygningen meget simpel og elegant. Bygningen er et fornemt eksempel på funktionalisme.

Villa Savoye er en bygning der indeholder de fem principper for moderne arkitektur;
Søjler, Tagteresse, det frie plan, horisontale vinduesbånd og frit facadedesign.

Søjler:
Søjlerne fungerer som bærende skeletkonstruktion. Dette gør det muligt at løfte bygningen op og for eksempel lave en tilbagetrukket eller helt åben underetage/grundplan. Dette forbedrer udnyttelsen af arealet. Det virker også funktionelt med hensyn til biler, da der er parkeringsplads under bygningen.

Tagterrasse:
Bygningen giver det areal det tager fra jorden, ved at erstatte det med en tagterrasse.
En tagterrasse giver, med beplantning, en forbedret anvendelse af det bebyggede areal, både over og under huset. Udførelsen af dette skulle give både bedre livskvalitet for beboerne og igen en forbedret arealudnyttelse.

Det frie plan:
Det frie plan giver i kraft af skeletkonstruktionen med bærende søjler og betondæk mulighed for fri rumdannelse, hvor grundplanen for den enkelte etage bliver uafhængig af grundplanen i de øvrige etager. Dette giver maximal fleksibilitet, da det nærmest kan designes indefra.    
På bygningens frie plan, er der placeret nogle åbne og runde vægge. Vægge der på denne måde skiller sig ud, ved at skabe rum, og afskærme et område.

Horisontale vinduesbånd:
Horisontale vinduesbånd kan føres rundt om bygningens hjørner. Dette giver et ensartet og rigeligt lys i modsætning til tidligere tiders traditionelle vinduer. I bygningen er der et stort lysindfald, der der flere steder er brugt vinduer som vægge. Hvert vindue har en funktion, dermed har de også forskellige former og arealer.

Frit facadedesign:
Frit facadedesign er i kraft af skeletkonstruktionen og nye materialers tekniske muligheder, at facaden kan udformes helt efter eget ønske. Den betydning det har for en bygning med frit facadedesign, er den, at muren ikke længere er bærende, men søjlerne. Bygningen kan designes indefra efter bygningens funktion.
Det er stål der bærer vægten, hvor det før i tiden var hele muren.


I modernistisk arkitektur er der tre bygningsmaterialer der er vigtige;
Jern, beton og glas. Bygningsmaterialer der i den grad er gjort brug af i Villa Savoye. Disse bygningsmaterialer giver mulighed for at skabe et mere fleksibelt og funktionelt byggeri. Hvilket, som man ser på bygningen og dens etager, også gør det muligt at kunne bygge langt mere i højden.

Øvelsen gik ud på at ændre formsproget fra et modernistisk til et postmodernistisk udtryk. Jeg har kørt parallelt med sloganet ”Less is a bore” fra postmodernismen, hvilket betyder at mindre er kedeligt. Et slogan, hvor de postmoderne arkitekter kigger tilbage på arkitekturen før modernismen og lader sig inspirere af andre arkitekter.
Vi fik udleveret et par stykker papirer, hvor der på den ene, var et billede af Gerrit Rietvelds ”Schröder House” fra 1924. Herfra udklippede jeg en lille terrasse og brugte desuden også nogle af de farver der var.
Jeg har fjernet det originale grundplan fra ”Villa Savoye” og i stedet tilføjet en bygning, hvor der derfra er bygget diagonale søjler der bærer hele 1. Etage. Fokusset for at ændre formsproget, var at få det til at se lidt rodet ud, og forsøge at fjerne den symmetri der ellers var til stede.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar