Til denne øvelse skulle vi tage fire fotos. Ét der viser
hver af følgende overskrifter;
Jeg skulle skabe en billedserie af min. 3
billeder. Serialitet er hvor man vælger et motiv, der skal være ens, men
alligevel skal dette motiv forandres, så man giver det en ny tolkning. På gymnasiet
hang der på en væg, en hel masse billeder – allerede en billedsamling. Dette blev
mit foto under ’Serialitet’.
Til denne øvelse skulle vi finde en måde at
få vores krop med i billedet på, så det ville få en betydning. Til denne øvelse
tog jeg dette billede. En hånd der er ved at trække et forhæng for. Bag forhænget går en pige forbi, ligesom billedet bliver taget. Dette gør ikke noget, da det virker som om hun bliver trukket med af forhænget.
I billedets baggrund er lyskilden der kommer ude fra parkeringspladsen til skolens hovedindgang. Lyset er så stærkt at det reflekterer ned på gulvet. Man kan også svagt se de træer der er plantet ude ved cykelstativerne. Bag hånden ses en spiralformet trappe. Og over hånden ses loftet, men også 12-gangens studieområde. Man kan svagt ane de røde og sorte sofaer deroppe. Til højre i billedet ses døren ind til musik-øvelokalet.
På begge sider af hånden, ses de søjler der løfter loftet. Ud fra dem er der slagskygge. Man kan også se at der er meget højt til loftet, der hvor billedet er taget. Dette ses ved at der er vertikale linjer, ovenover forhænget.
Der er også vertikale linjer ved døren og de nævnte søjler.
Der er også diagonale linjer i billedet. I højre hjørne ved døren ses dette, da man kan se at baggrunden bevæger sig længere væk. Og oppe i loftet er der også diagonale linjer. Det er visuelle farver der fremtræder på billedet. Den sorte farve på forhænget og uret samt trappen. Og den hvide farve fra væggen og døren.
Denne øvelse gik ud på at tage et billede
som skulle være symmetrisk, eller så tæt på som muligt. Det billede som vi tog,
skulle have en symmetriakse, som vi selv skulle bestemme i billedet.
Under øvelsen gik vi ind i multisalen på
gymnasiet, hvor Amalie H placerede sig med siden til spejlet. Dermed fik vi
skabt en symmetriakse i midten af billedet.
Som man kan se på vores billede, er fodlisterne og døren også spejlvendt.
Der er fint med lys på billedet. Lyskilden kommer bag fra kameraet, ind af vinduerne. Der er horisontale linjer ved fodlisten og ved det øverste af døren. Der er vertikale linjer i form af spejlet og de lister der er for enden af spejlet. Der er også vertikale linjer ved dørkarmen. Der er enkelte diagonale linjer i billedet. Disse er i form af gulvbrædderne, dette giver dybde i billedet, og man får en fornemmelse af at der er en afstand mellem Amalie og bagvæggen.
Billedet af det sorte spisebord viser også en
symmetriakse der løber vertikalt i gennem billedet i midten. Der er 3 sorte stole på hver side af bordet, ét rødt æble og én
appelsin på hver side af symmetriaksen og så er der de 3 hvide lys der også er
placeret tæt på symmetriaksen. Det forreste lys er placeret på selve symmetriaksen, hvor de resterende 2 er placeret på hver side.
Der er diagonale linjer i form af længden af bordet. Samt horisontale linjer der er ved bordets bredde. Der er også vertikale linjer i form af de sølv stolebene der kan tydes under bordet.
Vi tog et ekstra billede. Dette billede er når man står og kigger ned i en radiator. Det ses tydeligt at der er en symmetriakse, der igen løber vertikalt igennem billedet. Der er slagskygge, da lyskilden kommer oppefra fra loftets lys. Og man kan fornemme den fjerne baggrund, gulvet, lidt under centrum af billedet, da der er lys. Slagskyggerne skaber altså dybde og rum.
Formålet med disse øvelser var at træne vores øjne til at se fotokomposition, samt at øve sig i praksis i at bruge fotografiet. Dette var også en slags opvarmning og indledende øvelse til vores eksamensprojekt.
Ud fra de billeder jeg fik taget, synes jeg dette er vellykket.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar