lørdag den 10. oktober 2015

Landskabet i malerkunsten 1600-1900

Spg til side 19-22 

1.     Hvilken rolle spillede landskabet i malerier før 1600-tallet?
Landskabet blev malet som en baggrund for eksempelvis et religiøst motiv. Landskabet blev brugt til at skabe en dybde i billedet. Landskabet havde ikke nogen betydning som sådan, men derimod bare var der for at være en baggrund og for at skabe dybde.
2.    Hvilken opfattelse havde man af landskabet i middelalderen?
Den middelalderlige opfattelse var at naturen var vild, utæmmet og fordærvet modsat de religiøse værdier i mennesket, som man fra kirkens side ønskede at fremhæve.
3.     Hvad fik landskabsmaleriet til at udbrede sig?
(I 1600-tallets Holland, blev borgerskabet i højere grad end kirken bestillere af kunsten).
Borgerne begynder at blive bestillere af malerier. At bestille et maleri, krævede penge, og derfor var det før i tiden kun kirken der som sådan var bestillere af malerier.
4.     Hvad menes der med, at landskabet som motiv er revolutionerende?
Det revolutionerende er at landskabet er motivet, og at det kunne genfindes i virkeligheden. Det er et reel billede der viste virkeligheden som den var. Man stillede sig for eksempel ud på en havn eller på en mark, og malede det man så.
5.     Prøv at definere det romantiske landskabsmaleri ud fra, hvad teksten fortæller om Casper David Friedrichs ”Vandringsmanden”.
Forhold mellem mennesket og naturen der bliver sat på spidsen (?).
Romantikken trækker man sig tilbage. Man vil gerne tilbage til de egentlige værdier, og på eventyr og ud og opleve verdenen.
Det at han står på en klippeafsats er faretruende, men derved også dragende og mystisk. Det er spændende og interessant.
6.    Forklar hvad der menes med det følgende; ”Denne nationale tankegang kom til at præge 1800-tallets malere i de europæiske lande, ligesom romantikkens tankesæt om det reflekterende, følsomme og gudfrygtige mennesker gjorde det”(s. 21 øverst).
I Tyskland begynder der at opstå nogle nationale bølger. Tyskland blev først samlet som ET land i 1871. Før det var det en masse fyrstedømmer. De var ikke et samlet land, som vi kender Danmark som. I 1800 tallet begynder man at se at man har ting til fælles. Man begyndte at tænke på at få samlet Tyskland. Og malerierne er med til at få skabt en fælles ”interesse” for Tyskland. Det nationale er med til at præge det romantiske.
7.     Casper David Friedrich og William Turner beskrives begge som værende romantiske landskabsmalere – hvordan er de det? Hvordan adskiller Friedrichs kunst sig fra Turners?
På Turners malerier er der mange varme farver, hvor der på Friedrich’s malerier er brugt mange kolde farver.
Begge malerier har tågen til fælles, som er med til at give malerierne lidt mystik.
De har begge noget udefinerbart.



Spg til side 23-26


1.      Hvad stod realismens landskabsskildringer for? Og hvad var dets hovedintention?
-          Det stod for at fremstille tingene så realistisk som overhovedet muligt. Ikke noget med at gøre det pænere eller mere dystert, det var som det var.
-          Realismen stod for en naturtro og næsten naturvidenskabelig afbildning af naturen.
2.      Hvad gik den nationalromantiske bølge ud på? Hvad mente kunstprofessor N.L. Højen var kunstnerens opgave?
-          Det danske landskab skulle forskønnes og dramatiseres, således at det jævnt flade danske landskab kunne måle sig med de udenlandske, hvor naturen syntes mere særpræget og storslået.
-          Han mente at det var den nationalromantiske malers opgave gennem sit billede at give udtryk for sin kærlighed og respekt for fædrelandet.
3.      Beskriv hvordan impressionisterne revolutionerede gengivelsen af landskabet.
-          Impressionisterne arbejdsmetode var at de malede deres færdige værker ude i naturen, hvor de tidligere færdiggjorde dem hjemme i deres atelier.
På den måde lavede de en gengivelse af landskabet.
Målet for impressionisterne var altså at male, hvad de faktisk så i det øjeblik de befandt sig på stedet. Fx i stedet for altid bare at male en himmel blå, malede de himlen på den måde som den var, i det øjeblik de befandt sig der.
4.      Hvordan adskilte impressionisternes måde at male på sig fra kunstnerne før dem?
-          Impressionisterne malede deres værker færdige idet de befandt sig ude i landskabet. Hvor de tidligere kunstnere tog en del skitser og færdiggjorde dem hjemme i deres atelier.
5.      Hvad nævnes omkring fotografiets indflydelse på kunsten i teksten?
-          Claude Monet prøvede at fremhæve at man skulle kunne se at det var et maleri og ikke et fotografi. Det gjorde han ved at male malerierne på olielærreder, så der blev lidt mere ”effekt” over billedet. Og også at det måske ikke altid skulle være helt perfekt og være så realistisk som muligt, så det ikke behøvede at ligne et fotografi.
Claude Monet lavede nogle flere punkter og lidt hårdere penselstrøg.
6.      Paul Cezanne lagde grund for en ny stilretning – hvilken? Hvad gik denne ud på?

-          Han lagde til grund for den nye stilretning kaldet kubismen. Paul Cezanne forsøgte at opdele landskabet gennem farveflader og komposition. Hvor impressionisterne undersøgte forandringen i oplevelsen af naturen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar